Lara bungaelisya

follow me

Saturday, 9 April 2011

Zaman|kecil|yang|terindah

teringat zaman kecil ku...bersyuk aku pada Allah kerana di lahirkan dalam agama islam agama yang suci..terima kasih pada kedua org tua ku yang brsusah payah menjga ku..sayg mek syg ayoh...aku dilahirkan dlm kluarga yang miskin..zaman kecil ku selalu dihina,,di ejek tapi aku bersyuk sbb aku ada mek ayah,,,mek aku penjual kuih,ayah seorg nelayan..aku x nak g mengaji al-Quran sbb org x suka aku..org ckp aku busuk,,pakai baju sama..mmg pon kita org x mampu nak beli baju..adk beradik ramai..lau musim banjir x de baju sbb x kering pakai tuala je..

tapi wlpn miskin aku makan mewah ayah selalu bwk balik ikan besar2..teringt kat telur ikan gelama..kdg2 mek x makan sbb x ckp..tapi dia kata makan lah mek x sir..sedih..aku anak manja selalu tido nga mek..x tido nga mek aku jerit..aku jenis suka ikut ayoh g bt kija..g sungai tangkap ikan..nyuluh ketam...g tanam tembakau..mlm2 aku ikut...tido dlm perahu siap bawak selimut lagi..comel suasana sungai ada kune2 penuh pokok comel sgt..suka tegok ketam..ayoh2 2 ayoh cpt..hhehe ye dpt..dpt..kdg2 aku kena mrh sbb bising nati ikan lari.. balik ayoh jual..kdg2 mek buat ikan kering untuk jual.. ayoh v la duit kdg2 xsir..biar ayoh wak beli lauk..ayoh time ada duit dia beli la kat anok dia..

aku dlu nak beli kueh bolok mitak nga mek 10 sen jah..tapi mek x dop duit,,aku jerit siap nyayi lagi..mek mitak duit pusen nak beli bolok..mek cari bawoh tika takut ada duit..tapi x dop lama aku jerit..aku suka mkn..masa 2 aku x fikir susah nak dapt duit..pahtu mek bg x tahu la jumpa mana..aku siap nyayi oyt mek kedekut..aku ckp mek nak pusen jah mek..kedekut...ckp sambil jerit..mek we...dgn duit 10sen yg x tahu dari mana mek dpt aku g beli kueh bolok 2 jalan kaki..sore..umah mok cik pioh..dia mak sdara aku..pahtu g kot dapur..mokcik2 nak beli bolok...masa 2 10sen 2bji,,mokcik pun v 3 biji,,tapi dia oyt amk la..dia x amk duit pon...

aku walaupon miskin aku bertuah boleh rasa hidup kg aku rasa org bandar x dop sume 2..mandi parit..mandi sungai,main jual..hahaha main mok2..ank nga botol air saksi..siap ada buai lagi..lau main masok2 aku curi supit mek..hehhe sbb mek buat kueh bnyk la supik..nati mek ngepek...ha?????sapo amik supik aku hbs x dop ne...!!!!!!apo la budak2 ne main udoh..aku amik sikit jah...kdg2 amik periuk mek kemoh dlm rok hahahah habis hitam wak masak nasi,,mek marah cikit jah..mula2 pahtu dop la..syg mek...

aku suka kija..cari kepoh jual...cari pucuk tere jual..ikut mok...mok muda so sweet...mm macam2 aku lalui..ada sedih ado dop,,dlu sek redah aku pakai baju buruk..kasut sapa nampak kaki sbb 2 thn kasut sama..pahtu aku jrit..aku oyt mek org lain sume baju baru kasut baru kita wak ne jah..mk oyt dh kita mampu wak ne jah..tpi sbnrnya mk sdh...dia kija kuat untuk anak2 dia..time masuk pustaka aku lmbt sebb aku malu kasut aku buruk..x cekat poda suh putih..mana ada kwn sgt aku ada nya dona wlpn x klas nga aku wak lain saing2 gitu jah...tapi aku ada peminat org siam..huhuhu selalu tgk aku..kacau..aku..sekt aku..emmm..sampai sek mngh dia usha aku..lau cikgu mengajr dia tgk aku..huhuhu..

pernah ari raya aku x dapat baju sama nga c'no nga ema sbb x ckp kain...sedih mek 2 gak puji comel jgk wak mu..emmm aku sdh dia org comel aku baju x comel...aku pernah kija ngeret buh pasir dlm supik untuk tanam tembaukau..kadang2 ikut mek g ikut mek kija kat kilang kepok..sian ikan banyk sgt tangan sampai kecut,,mek balik mlm ayoh x sir buka pintu sbb balik lmbt...emm kadang aku g ikut wak kija kejap pahtu jumpa saing amik supik ikt kat kayu..igat pepatun hahah serok time 2,, kdg main rumah main mcm2 guli..main getoh,bola tin,bola katok..ada kala bedir buluh aku main ikut abg aku main..hahahha musim banjir dia org buat rakit nga buluh hahahhahaha naik2 tengelam..hahahha x tahu la x timbull..seingt aku pokcik aris,pokcik pendi,yo,cno,nurul,iman,siti,ehan,mak yie...amin..dona ado ko dop x tahu..x ingt..lau main gapo2 sokmo baloh..wah tiba2 ingat main cikgu2 ats pokok...tere..iman buat rumah atas pokok nga yo,pokcik aris..kdg2 aku dona,ehan,siti so umh,,wah bestnya atas pokok stdy atas 2 la..keloh..balik umh amik nasi..masa 2 aku lauk ikn jah sbb ayh nelayan..citi makn ayam..emm kdg2 konsi lauk..buku nga daun g  sek naik bas..goncang pokok 2 naik bas weh korang ingt ka??wak mujuh goncang 2 abs ko deras hahah lucu la...

bnyk aku buat masa kecil..emmm bestttt..main nga ehan naik basikal dia masa 2 aku x dop basikal ehan ada basikal kecil jual petai padi..jual2..hahahah ehan ingt dop??ehan suka kute cah..emm sakit..ingt main buah gapo x tahu warna biru.bkn main ramas kat2 nak,,comel ke wah air blh ne..bkn minum wak main jual..pahtu gatal la tangan...mek..mek..weh budak ne main woh gapo ne..??mek basuh nga air suam tangan aku lagi.tangan ehan lagi..sapu ubt..hahahha begon sunggh..huhuhuhu,, time main jual aku biasa jual nasi air,,dagin nga pokok kaktus..sbb pokok kektus besar dpn nga seblh rumah..ada duri tajam..bunga dia bt lampu biasa dia org main jual umh aku..

pernah mandi parit ada lintah kat palo aku,,eeee aku takut litah..ehhh geli sampai ari ne..1 ari litah ada ats palo..eeeeeeeeeeeee..ngeeeeee... emm ingat arwah tok ayoh nga wo,,emm tok aku duk sblh umh umh mroh 2 skrg dh x dop dh...umh 2 la tempat aku main..kdg tolong tok ayoh kerat nyor we mkn ko aym..ptg2..tok ayoh nga wo org kayo..dia org meniaga,,jertih besut,,jual klapa..jual pucuk2..jual ayam kg..aku selalu ikut tok ayoh g cari butir tere..prnh aku mandi nga c'no,,,dlm besen gaya swimimg poo  hahaha pahtu duk kelumm..kelum..pecoh kebuk lari..tok ayoh beken aku x g umh tok ayoh seminggu takut..kena marh..tok ayoh aku tok bomor..dia bomo bkn bt org dia bomoh nga ayt al-Quran bomoh org sakit campak,barah,beretih,,lekat tulang..bdk deman..dulu mana ada doktor sgt..Alhmdllah sht bila minum air tawar tok ayoh..sakit gitu je..dia kebal..kena pisau x lut biasa la org dlu2,,dia cite jepun tembak x lut pun..emm aku sempat bljr bomoh lekat tulang..aku tegok pengamal prubatan cara islam kini pun sebt bnda yang sama..skr dia dh x de..Al-Fatiha untuk tok ayoh,,wo..cek..skrg aku ada mok sore jah,,mok rajin..skrg duk buat tikar kuang..huhuhu comel,,,bnyk lagi kisah aku tapi ne je aku dapt luah..skrg aku bersyurku dapt kija sebagai kerani..dah cukup membangkan mek ayoh..rezeki aku...mmm zaman kecil yang terindah,,,,,

4 comments:

  1. oh no...buntang mata saya ..sila letak perenggan ye cik adik manis.. hehehe ..

    ReplyDelete
  2. hahhahaha budak baru nak blajr..yng akak comel2 tolg ajar ye..

    ReplyDelete
  3. jika disusun jalan cerita ni pasti akan mendatangkan kesan yang lebih lagi... overall, its awesome... good luck

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...